گزارش کامل رویداد ستاره ها و خورشید، نخستین آل استار بسکتبال ایران


همه‌چیز درباره‌ی ستاره‌ها و خورشید، اولین رویداد آل‌ استار بسکتبال ایران

رویداد بزرگ آل استار بسکتبال ایران برای نخستین بار با نام ستاره‌ها و خورشید برگزار شد و در پی آن بسیاری از بزرگان زمین بسکتبال و ستاره‌های درخشان تیم‌ها گرد هم آمدند تا همگی این اتفاق بزرگ در تاریخ ورزش بسکتبال ایران را رقم بزنند. در این میان تیم خورشید اسپرت مفتخر بود تا با حمایت همه جانبه از این رویداد، در کنار ستاره‌ها و بزرگان ورزش کشورمان قرار گیرد. با ما همراه باشید تا گزارش کاملی از رویداد ستاره‌ها و خورشید به همراه توضیحات کاملی از هر آن‌چه که باید بدانید را خدمت شما ارائه دهیم.

1-آل استار چیست؟

قبل از اینکه به آل استار بسکتبال ایران بپردازیم، بیاید کمی با خاستگاه رویداد آل استار آشنا شویم. رقابت چندجانبه‌ی آل-استار ان‌بی‌ای (NBA All-Star) یک رویداد سالانه است که از سال 1951 توسط اتحادیه‌ی ملی بسکتبال آمریکا کلید خورد. در این رویداد ستارگان تیم‌های بسکتبال کنفرانس غرب و کنفرانس شرق، به انتخاب مردم، اصحاب رسانه و اعضای کمیته‌ی فنی انتخاب شده و در 3عرصه‌ی اسلم‌دانک، پرتاب 3امتیازی و مسابقه‌ی آل-استار در میدان رقابت قرار می‌گیرند.

پس از 73 سال از برگزاری اولین دوره آل‌استار در جهان، آل استار بسکتبال ایران، این رویداد جذاب بسکتبالی با نام «ستاره‌ها و خورشید» برای نخستین بار در ایران برگزار شد. این رویداد محصول طرح پیشنهادی کمیته‌ی مربیان سازمان لیگ، همراهی فدراسیون بسکتبال ایران و حمایت همه‌جانبه‌ی گروه خورشید اسپرت بود.

بیشتر بخوانید: برگزاری نخستین رویداد آل‌استار بسکتبال ایران با نام «ستاره‌ها و خورشید»

2- چرا رویداد «ستاره‌ها و خورشید»، نخستین آل استار بسکتبال ایران طرح‌ریزی شد و به اجرا در آمد؟

پاسخ به این سوال طیف وسیعی از دلایل را به همراه دارد. مسابقات آل‌استار معمولا به شکل رویداد چندجانبه‌‌ی یک‌ساله برگزار می‌شود و جنبه رسانه‌ای و درآمدزایی دارد. همچنین این مسابقات برای هواداران بسکتبال و تیم‌های آن جذاب هستند؛ چرا که آن‌ها می‌توانند با رای‌‌گیری، ستارگان محبوب خود را برگزینند و شاهد بازی آن‌ها کنار ستاره‌های تیم‌های دیگر  باشند.

هدف برگزارکنندگان نخستین رویدادآل استار بسکتبال ایران ، توسعه‌ی ورزش بسکتبال، علاقه‌مندکردن  نسل جوان به این ورزش و ایجاد فرصت برای بازیکنان است تا بهتر دیده شوند و بیشتر از قبل بدرخشند. همچنین این مسابقه در کنار دو بخش دیگر، رقابتی مهیج و جذاب برای هواداران لیگ‌های بسکتبال و مخاطبین ایجاد می‌کند که برای هر شخصی می‌تواند جذاب باشد.

اولین مسابقه آل استار NBA آمریکا 1951
تصویر 1- نخستین دوره آل استار ان بی ای امریکا، 2 مارچ 1951
حضور پرشور تماشاچیان در رویداد آل استار ایران
تصویر 2- حضور پرشور تماشاگران در نخستین رویداد آل استار بسکتبال ایران، ستاره ها و خورشید - عکس از دانیال احمدی

3- رویداد «ستاره‌ها و خورشید»، نخستین آل استار بسکتبال ایران شامل چند بخش بود و هر بخش به چه صورت برگزار شد؟

رویداد «ستاره‌ها و خورشید» با حمایت گروه خورشید اسپرت و همراهی فدارسیون بسکتبال در سه بخش برگزار شد:

1-شوت سه امتیازی

این مسابقه از نخستین رویداد آل استار بسکتبال ایران توسط 6 شرکت‌کننده برگزیده شده توسط فدارسیون بسکتبال انجام شد. اسامی ستاره‌ها عبارتند از: متین آقاجان‌پور / وحید اسلامی / احسان دلیرزهان / وحید دلیرزهان / نوید رضایی‌فر / سینا واحدی

 نحوه برگزاری مسابقه شوت سه‌امتیازی به شرح زیر بود:

شرکت‌کنندگان به ترتیبی که به قید قرعه مشخص شد وارد زمین شدند و تلاش کردند تا از هفت موقعیت مختلف که در منطقه سه‌امتیازی مشخص شده بودند، بیشترین شوت موفق سه‌امتیازی را در یک دقیقه را پرتاب کنند. از این 7 موقعیت یا ایستگاه که مجاور کمان سه‌امتیازی زمین واقع شده‌بودند. 5موقعیت 5توپی و 2موقعیت 2توپی بود.

پرتاب سه امتیازی در مسابقه بسکتبال ستاره ها و خورشید
تصویر 3- نگاره‌ای از قسمت شوت سه امتیازی نخستین رویداد آل استار بسکتبال ایران، ستاره ها و خورشید - عکس از ستاره نوروزی

جایگاه‌های اول، چهارم، ششم و هفتم، متشکل از 4توپ نارنجی 1امتیازی و 1توپ مشکی دو امتیازی بود، جایگاه دوم، 5توپ مشکلی دو امتیازی داشت و جایگاه‌های سوم و پنجم، هر کدام یک توپ طلایی 3امتیازی. بازیکنان در 70ثانیه پرتاب‌های خود را انجام دادند. این مسابقه در 2دور انجام شد و نهایتاً سینا واحدی از تیم شهرداری گرگان برنده‌ی مسابقه شد.

سینا واحدی برنده دوره اول مسابقات شوت سه امتیازی آل استار بسکتبال
تصویر4- سینا واحدی از تیم شهرداری گرگان برنده‌ی قسمت شوت سه امتیازی، در نخستین رویداد آل استار بسکتبال ایران، ستاره ها و خورشید - عکس از مجتبی ذاکری

2-اسلم دانک

در این مسابقه 6نفر از بهترین دانکرها به هم به رقابت پرداختند. هر بازیکن در هر دور، 3 امکان هنرنمایی داشت که توسط داوران از 5 تا 10 امتیازدهی می‌شد. داوران حاضر در این رویداد عبارت بودند از: فرامرز خالقی / کاظم محنایی / ارسلان جمشیدی / محسن شاه علی / سعید تابش نیا.

اسامی ستاره‌ها عبارتند از: بهنام جمعه‌زاده / محمد رحیمی / فربد سعادت‌نیا / علیرضا شریفی / محمد غفاری / امیرحسین غلام‌زاده. 

تصویر 5- داوران حاضر در بخش اسلم دانک نخستین رویداد آل استار بسکتبال ایران، ستاره ها و خورشید - عکس از دانیال احمدی
اسلم دانک در مسابقه ستاره ها و خورشید آل استار ایران
تصویر 6- نگاره‌ای از قسمت اسلم دانک نخستین رویداد آل استار بسکتبال ایران، ستاره ها و خورشید - عکس از دانیال احمدی

3-بازی آل استار

در این بخش بازیکنان برگزیده بازی آل استار در دو تیم به نام استاد جمشید شریعت نژاد و منوچهر شهامت نژاد، در چهار کوارتر به رقابت پرداختند. 

بازی آل استار ایران سال 1402
تصویر 7- نگاره‌ای از قسمت بازی آل استار نخستین رویداد آل استار بسکتبال ایران، ستاره ها و خورشید - عکس از دانیال احمدی

4- انتخاب بازیکنان بخش‌های 3گانه‌ی رویداد آل‌ استار بسکتبال ایران، «ستاره‌ها و خورشید» به چه شکلی بود؟

1-شوت سه امتیازی و اسلم دانک

در بخش شوت‌ سه‌امتیازی 6 نفر از برترین بازیکنان با بیشتر درصد شوت سه‌امتیازی از طرف فدراسیون و در بخش اسلم دانک 6 بازیکن از طرف باشگاه‌های برتر لیگ معرفی شده‌اند.

2- بازی آل-استار

تعداد 22 بازیکن در 3 دسته‌ی مختلف  برای رویداد بازی آل‌استار در نخستین دوره آل استار بسکتبال ایران، ستاره ها و خورشید، طبق گروه‌بندی زیر مورد نیاز بود.

الف. بازیکنان برتر در پوزیشن گارد (PG-SG): انتخاب ۶ بازیکن
ب. بازیکنان برتر در پوزیشن فوروارد و سنتر (SF-PF-C): انتخاب ۱۴ بازیکن
ج. ستارگان در حال رشد:  انتخاب ۲ بازیکن جوان

روند انتخاب به این صورت بود که ابتدا بازیکنان برتر به لحاظ آمار فنی توسط کمیته‌ی فنی فدراسیون بسکتبال، به نظرسنجی عمومی راه‌یافته و این بازیکنان طی نظرسنجی از  عموم مردم، بخشی از اصحاب رسانه و مربیان بستکبال انتخاب شدند. تعداد کاندیدای پوزیشن گارد، 30 عدد،  پوزیشن فوروارد و سنتر،  30عدد و ستارگان در حال رشد، 10عدد کاندید بود.  از بین این کاندیداها، 6بازیکن برای پوزیشن گارد، 14بازیکن برای فوروارد و سنتر و 2بازیکن در حال رشد انتخاب شدند که در مجموع 22‌ستاره را  ساختند. این 22ستاره در کنار 2 اسطوره‌ی لیگ برتر بسکتبال (آقایان حامد حدادی و  آرن داوودی)که به عنوان کاپیتان دو تیم حضور داشتند، مجموعاً 24ستاره‌ی مسابقه‌ی آل‌ استار را ساختند.

کاپبتان‌های مسابقه‌ی آلاستار ایران در فدراسیون بسکتبال
تصویر 8- آرن داوودی و حامد حدادی، کاپیتان‌های دو در بازی آل استار بسکتبال ایران - عکس از نگین گوهری و دانیال احمدی

5- لیست نهایی ستارگان برگزیده برای رقابت‌های رویداد «ستاره‌ها و خورشید»، نخستین آل استار بسکتبال ایران شامل چه کسانی بود؟

لیست ستارگان برگزیده این مسابقات شامل 2 کاپیتان، 14 بازیکن در پوزیشن فوروارد و سنتر، 6 بازیکن گارد و 2 بازیکن در حال رشد برای دو تیم است.

لیست اعضای برگزیده هر بخش شامل ستارگان زیر است:

مسابقه آل‌ استار:
تیم استاد جمشید شریعت‌نژاد
سرمربی: مصطفی هاشمی
کاپیتان: آرن داوودی
اعضا: محمد حسن‌زاده / محسن مرادخانی / محمد جمشیدی/ حسن علی اکبری /سالار منجی / متین آقاجان‌پور / حسین مکاریان / احسان دلیرزهان / رسول مظفری / سجاد مشایخی / صارم جعفری

تصویر 9- عکس تیمی یاران آرن داوودی در نخستین آل استار بسکتبال ایران - عکس از فروغ طاهرخانی

تیم استاد منوچهر شهامت‌نژاد
سرمربی: مهران حاتمی
کاپیتان: حامد حدادی
اعضا: سجاد پذیرفته / ارسلان کاظمی / اصغر کاردوست / میثم میرزایی / محمد یوسف‌وند /سینا واحدی / مجید رحیمیان / نوید رضایی‌فر / پیتر گرگوریان / محمدمهدی رحیمی / محمد شهریان

 

تصویر 10- عکس تیمی یاران حامد حدادی در نخستین آل استار بسکتبال ایران - عکس از فروغ طاهرخانی

6- مربی تیم‌های مسابقه‌دهنده در رویداد آل استار بسکتبال ایران چگونه انتخاب شدند؟

مربی تیم‌های مسابقه‌دهنده  مربیان تیم‌های برگزیده لیگ بودند. سرمربی تیم استاد منوچهر شهامت‌نژاد، آقای مهران حاتمی، سرمربی بسکتبال ذوب آهن و سرمربی تیم استاد جمشید شریعت‌نژاد، آقای مصطفی هاشمی، سرمربی بسکتبال شهرداری گرگان هستند.

تصویر 11- مهران حاتمی سرمربی تیم بسکتبال ذوب آهن اصفهان و تیم یاران حامد حدادی در نخستین آل استار بسکتبال ایران - عکس از مجتبی ذاکری
تصویر 12- مصطفی هاشمی سرمربی تیم بسکتبال شهرداری گرگان و تیم یاران آرن داوودی در نخستین آل استار بسکتبال ایران - عکس از ستاره نوروزی

7- نخستین رویداد آل‌استار بسکتبال ایران در چه زمان و مکانی برگزار شد؟

مسابقه بسکتبال آل‌استار تحت عنوان رویداد «ستاره‌ها و خورشید» در ایران برای نخستین بار در تاریخ 27 بهمن ماه 1402 از ساعت 15 الی 20 و در تالار بسکتبال زنده‌یاد محمود مشحون (تالار بسکتبال آزادی) برگزار شد.

برگزاری این رویداد با هدف نکوداشت استاد فریدون شریف زاده، بنیانگذار بسکتبال در ایران و با حمایت گروه خورشید اسپرت و همچنین کمیته‌ مربیان و سازمان لیگ بسکتبال و سایر افرادی که در تلاشن بودند تا این رویداد با بالاترین کیفیت اجرا شود، انجام گردید.

8- آیا شرایط حضور بانوان و کودکان برای تماشای مسابقه فراهم بود؟

این مسابقه با هدف فرهنگ‌سازی در راستای اهمیت‌‌دادن به ورزش و توسعه روحیه‌ی ورزشکاری برگزار شد. بنابراین امکان حضور خانواده‌ها، بانوان و کودکان و تمامی علاقه‌مندان بسکتبال برای تماشای رویداد «ستاره‌ها و خورشید» فراهم بود و جایگاه ویژه‌ای برای تماشای بانوان در نظر گرفته شد.

حضور بانوان برای تماشای بازی آل استار بسکتبال ایران
تصویر 13- حضور بانوان در نخستین آل استار بسکتبال ایران، ستاره ها و خورشید

9-چگونه می‌شد بلیت رویداد آل استار بسکتبال ایران، ستاره ها و خورشید را تهیه کرد؟

این رویداد برای تمام علاقه‌مندان به ورزش و مسابقات بسکتبال به طور رایگان برگزار شد. گروه خورشید اسپرت از تمام ورزشکاران، خانواده‌ها و جوانان و نوجوانان و تمامی اساتید و مربیان محترم و فعالان این عرصه دعوت نمود تا شاهد برگزاری این رویداد باشند. علاقه‌مندان شرکت در رویداد می‌توانستند با مراجعه به لینک ثبت‌ نام برای حضور در این رویداد ثبت نام کنند.

10- آیا مسابقه بسکتبال آل‌ استار،  پخش رسانه‌ای داشت؟

رسانه‌ی آنتن پوشش زنده‌ی رویداد پرتاب 3امتیازی، اسلم‌دانک و مسابقه‌ی آل‌استار را ارائه کرد. پوشش رسانه‌ای شامل عکس و فیلم در پیج اینستاگرام خورشید اسپرت و فدراسیون بسکتبال نیز انجام شد.

لینک‌های ارتباطی:

اینستاگرام🔻
instagram.com/khorshid.sport 
وبسایت🔻
khorshidsport.com

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.