بسکتبال 3×3 اصلاً درباره چیست؟


در تلاش IOC برای جذب مخاطبان جوان تر، بسکتبال 3×3 اولین حضور خود را در المپیک ۲۰۲۰ توکیو داشت. این جریان توسط خواننده رپ آیس کیوب و فیبا حمایت شد و آن را “ورزش شماره یک تیمی شهری در جهان” نامیدند.

بسکتبال مردان از سال ۱۹۳۶ یکی از ورزش های المپیک بوده است و زنان چهل سال بعد اولین حضور خود را در این رقابت ها داشتند. ایالات متحده با اختلاف زیاد موفق‌ترین کشور جهان در بخش زنان و مردان در رشته بسکتبال پنج نفره است، اما تیم مردان آن‌ها در رقابت های 3×3 حتی مجوز شرکت در مسابقات را نتوانستند به دست بیاورند. 

چگونه بسکتبال 3x3 متفاوت است؟

  • بازی در نیمه زمین انجام می شود.
  • ۳ بازیکن از هر تیم در نیمه ی زمین حضور دارند.
  • توپ بازی متفاوت است.
  • حداکثر۱۰ دقیقه زمان بازی است یا اولین تیمی که به امتیاز۲۱ برسد.
  • ساعت شوت به جای ۲۴ ثانیه، ۱۲ ثانیه طول می کشد.
  • خطاها منجر به یک پرتاب آزاد می شود.
  • فقط خطاهای تیمی منجر به دو پرتاب آزاد و مالکیت می شود.
  • هر تیم یک بازیکن ذخیره دارد.
  • یک امتیاز برای یک شوت در داخل قوس سه امتیازی تعلق می گیرد و دو امتیاز در خارج از آن محاسبه می شود.
  • پس از تغییر مالکیت، توپ باید قبل از گلزنی از قوس سه امتیازی خارج شود.

ریشه های بسکتبال 3x3

فدراسیون بین‌المللی بسکتبال (FIBA) اعلام می‌کند که استریت بال ورزش تیمی شهری شماره یک در جهان است، این ادعا توسط یک مطالعه مورد حمایت IOC قبل از المپیک ۲۰۲۰ تأیید شد. تا سال ۲۰۰۷ فیبا قوانین جهانی را برای این فرمت از بسکتبال بازی کردن وضع کرد. اولین حضور بین المللی در بازی های المپیک جوانان ۲۰۱۰ در سنگاپور انجام شد. از سال ۲۰۱۲ به بعد، فیبا میزبان مسابقات جهانی و قاره‌ای سالانه برای ملت‌ها، و همچنین یک باشگاه با رقابت “تور جهانی” بوده است.

رتبه‌بندی‌های جهانی نه تنها به دو دسته مردان و زنان تقسیم می‌شوند، بلکه به صورت ترکیبی نیز محاسبه می‌شوند. رتبه بندی ها نشان می دهند که این یک بازی جهانی است و کشورهایی که در بسکتبال پنج نفره حرفی برای گفتن نداشتند مانند مغولستان، لهستان و رومانی در حال حاضر در ۱۰ تیم برتر جهان در بسکتبال 3×3  قرار دارند.

در اوایل دهه ۱۹۷۰ ، مسابقات 3×3 در ایالات متحده برگزار می شد. به اصطلاح “مسابقه بسکتبال 3 به 3 گاس ماکر”  که هنوز سالانه در ۷۵ شهر با بیش از ۲۰۰۰۰۰ بازیکن برگزار می شود. پردرآمدترین لیگ در حال حاضر “BIG3” است که توسط رپر و بازیگر O’Shea Jackson، که بیشتر با نام Ice Cube شناخته می شود، در سال ۲۰۱۷  تأسیس شده است. او قراردادهای حمایت مالی و قرارداد پخش تلویزیونی پرسود با CBS را به خود اختصاص داده است.

در ابتدا، لیگ با هدف جذب بازیکنان بازنشسته NBA، پر کردن شکاف در برنامه‌ریزی تلویزیونی در طول فصل خارج از NBA بود. قهرمان سابق NBA، استفن جکسون و همچنین ستاره های سابق مانند گیلبرت آرناس، جو جانسون و آماره استودمیر حضور داشتند. با این حال، حداقل سن ۳۰ سال اجرا شده در دو فصل اول ا به ۲۲ سال کاهش یافته است. “BIG3” همچنین دارای برخی از قوانین متفاوت در مقایسه با فرمت مورد تایید فیبا است.

جذب جوان ها به بازی های المپیک

همراه با اسکیت بورد و موج سواری، بسکتبال 3×3 بخشی از تلاش برای جذاب کردن المپیک برای مخاطبان جوان تر است. در سال ۲۰۱۶، توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک گفت: “ما می‌خواهیم ورزش را به سمت جوانان ببریم. با گزینه‌های زیادی که جوانان دارند، دیگر نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که آنها به طور خودکار به سراغ ما بیایند. ما باید به سراغ آنها برویم.”

طبیعت سریع و غیررسمی بسکتبال 3×3 قطعاً در تضاد کامل با مسابقات سوارکاری، شنای مسابقه ای و یا پنج گانه مدرن است. به خصوص زمانی که موسیقی هیپ هاپ از بلندگوها بلند می شود و بازیکنان بسکتبال غرق در بازی بسکتبال می شوند.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.